توجه داشته باشید : برای مشاهده درس ها حتما داخل سایت ثبت نام کنید
آموزش بیزاجی
آموزش مدلسازی فرایند اجرایی با استاندارد BPMN در Bizagi studio
کامل ترین دوره آموزش مقدماتی بیزاجی . در این دوره یاد میگیرید تا فرایند های اجرایی را در نرم افزار بیزاجی مدلسازی کنید. این دوره کاملا حرفه ای ظبط شده است تا شما عزیزان بتوانید تمتمی موارد تدریس شده را یادبگیرید و به راحتی پیاده سازی کنید. پس از مشاهده دوره میتوانید با مشاورین ما در ارتباط باشید و سوالات خود را بپرسید.
شرکت پیشگامان تعالی کسبوکار eBPM به عنوان مشاور در حوزه آموزش BPM ، تحلیل کسب و کار، بهبود فرآیند و اتوماسیون فرآیندهای کسب و کار با تجربه بالای 10 سال فعالیت میکند . تمام درس های این دوره آموزشی مدلسازی فرایندهای اجرایی توسط تیم متخصص eBPM در طول ماه ها تلاش ، با بالاترین کیفیت ترجمه شده است تا بتوانید درک بهتری از این دوره آموزشی داشته باشید . این دوره منحصرا در وبسایت آموزشی eBPM منتشر شده است و شما میتوانید آموزش مدلسازی فرایند اجرایی را را کاملا رایگان مشاهده کنید و با تیم پشتیبان در ارتباط باشید. پیشنهاد میشود تا در کنار این دوره حتما دوره آموزش bpmn را نیز شرکت کنید.
فیلم دوره آموزش بیزاجی مقدماتی
آموزش فرآیند اجرایی در بیزاجی
فرایند اجرایی به مجموعه فعالیتها، مراحل و گامهایی اطلاق میشود که برای اجرای یک پروژه، برنامه یا فعالیت خاص نیاز است. این فرایندها به منظور بهبود عملکرد، کنترل کیفیت، مدیریت منابع و بهبود روند کارها طراحی و اجرا میشوند.
مراحل فرآیند اجرایی
فرایند اجرایی معمولاً شامل مراحل زیر است که در دوره آموزشی رایگان به طور جامع و کامل در مورد آن صحبت شده است .:
تعیین اهداف: در این مرحله، اهداف و انتظارات پروژه یا فعالیت مشخص میشوند.
برنامهریزی: در این مرحله، برنامهها، زمانبندی و منابع مورد نیاز برای انجام فعالیتها تعیین میشوند.
اجرا: در این مرحله، فعالیتها بر اساس برنامه انجام میشوند و منابع مورد نیاز به کار گرفته میشوند.
کنترل و نظارت: در این مرحله، پیشرفت فعالیتها، مدیریت منابع و کیفیت کارها نظارت میشود و در صورت نیاز تصمیمات تصحیحی اعمال میشود.
ارزیابی و بهبود: پس از اتمام فعالیتها، عملکرد و نتایج بررسی شده و اقداماتی برای بهبود فرآیندها اتخاذ میشود.
فرایند اجرایی برای انجام هر فعالیت یا پروژهای بسیار حیاتی است و اگر به درستی طراحی و اجرا نشود، ممکن است به مشکلات و تاخیر در انجام کارها منجر شود.
آموزش مدلسازی فرایند های اجرایی در بیزاجی برای سازمان ها
آموزش مدلسازی فرایند برای سازمانها بسیار مفید و حیاتی است. مدلسازی فرایند به سازمانها کمک میکند تا فرایندهای خود را بهبود بخشیده و به صورت بهینه اجرا کنند. در ادامه به بررسی برخی مزایای آموزش مدلسازی فرایند اجرایی پرداخته که میتوانید با مطالعه آن دید بهتری داشته باشید و از آموزش رایگان مدلسازی فرآیند اجرایی که در اختیار شما قرار داده شده است ، استفاده کنید:
بهبود عملکرد: مدلسازی فرایند به سازمانها کمک میکند تا فرایندهای خود را تحلیل کرده و بهبود بخشیده تا عملکرد و کارایی سازمان بهبود یابد.
شناسایی مسائل: با مدلسازی فرایند، سازمانها میتوانند مسائل و مشکلات موجود در فرایندهای خود را شناسایی کرده و راهحلهای مناسب برای آنها ارائه دهند.
بهینهسازی منابع: با مدلسازی فرایند، سازمانها میتوانند منابع خود را بهینهسازی کرده و بهترین استفاده از آنها را داشته باشند.
افزایش کیفیت: با مدلسازی فرایند، سازمانها میتوانند کیفیت خدمات و محصولات خود را افزایش داده و رضایت مشتریان را افزایش دهند.
مدیریت ریسک: مدلسازی فرایند به سازمانها کمک میکند تا ریسکهای مرتبط با فرایندهای خود را شناسایی و مدیریت کنند.
بنابراین، میتوان گفت که آموزش مدلسازی فرایند برای سازمانها بسیار مهم و ضروری است تا بتوانند بهبود و بهرهوری خود را افزایش دهند.
آموزش نرم افزار bizagi و ارتباط آن با مدلسازی فرایند
نام شرکت و نرم افزار bizagi از دو واژه business به معنای «کسب و کار» و agility به معنای «چابکی» تشکیل شده است. Bizagi نرمافزاری برای طراحی و توسعه مدیریت فرآیندهای کسب و کار محسوب میشود. این نرم افزار یک مجموعه کامل برای مدیریت فرایند را به صورت سه محصول ارائه میدهد که برای اتوماسیون فرآیندهای کسب و کار مورد استفاده قرار میگیرند.
این سه محصول اصلی به صورت زیر نامگذاری شده است:
1.Bizagi Modeler
بیزاجی مدلر از محصولات شرکت بیزاجی میتوان به مدلساز آن اشاره کرد که امکان مدلسازی فرایندهای کسبوکار را به صورت رایگان فراهم مینماید. این نرمافزار از استاندارد مدلسازی BPMN پشتیبانی میکند. به علاوه، امکان تهیه خروجیهای مختلف و اشتراکگذاری فرایندها در سازمان را ممکن میسازد.
2.Bizagi Studio
بیزاجی استودیو ابزار تبدیل مدلهای فرایندی به اپلکیشنهای سازمانی فرایند محور است که مدیران کسب و کار و مدیران فناوری اطلاعات از آن بهره میبرند. بیزاجی استودیو خودکارسازی فرایندهای کسبوکار را بدون نیاز به دانش کدنویسی فراهم کرده است. این ابزار از نقشههای فرایندی، قواعد کسب و کار، طراحی فرم، گردش کار و تحلیل فرایندها پشتیبانی مینماید.
3.Bizagi Engine (Automation)
موتور فرایندی بیزاجی که امکان اجرای فرایندهای طراحی شده و تبدیل آنها به گردش کارهای واقعی و به لحظه را فراهم مینماید و در اختیار کاربران نهایی پلتفرمهای دسکتاپی و موبایلی قرار میدهد. پیش از این، اجرای فرایندها تنها با این موتور قابل اجرا بود که در نسخههای اخیر Bizagi Studio، امکان اجرای فرایندها اضافه شده است.
آموزش صفر تا صد رایگان مدلسازی فرایند اجرایی در بیزاجی ( دوبله فارسی )
یکی از نکات مهم در موفقیت پیادهسازی نرم افزارهای BPMS محتوای آموزشی مناسب است که شرکت بیزاجی در تدوین مستندات آموزشی برای متخصصان و کاربران محصولات خود، محتواهای آموزشی مناسبی در قالبهای مستندات مکتوب و ویدئوهای آموزشی تهیه کرده است. این دوره آموزشی ۱۲ ساعته از مبانی استاندارد BPMN تا خودکارسازی فرایند و نحوه ارتباطدهی با سایر اپلکلیشنهای سازمانی را شامل میشود.
گروه آموزشی و مشاوره مدیریت eBPM بهمنظور تکمیل زنجیره ارزش محصولات خود، علاوه بر ارائه نسخه بومیسازی شده Bizagi Studio اقدام به دوبله تخصصی آموزش این نرمافزار نموده تا پاسخگوی نیاز متخصصان و کاربران این محصول باشد. فصل اول این دوره آموزشی مربوط به نکات مدلسازی فرایند اجرایی با استاندارد BPMN در Bizagi studio است. مدلسازی فرایندهای اجرایی در بستر BPMS نکات متفاوتی نسبت به مدلسازی در نرم افزارهای تحلیلی مانند Visual Paradigm دارد که در این فصل به طور تفضیلی به آن پرداخت شده است. این دوره توسط بیزاجی تولید گردیده و بسیاری از نکات اجرایی از بررسی مفهومی نمادهای خاص استاندارد BPMN تا ملاحظات نقشههای اجرایی فرایند، با ذکر مثال به تفصیل شرح داده است. این دوره نه تنها برای افراد مبتدی نقطه شروع مناسبی است بلکه نکات اجرایی آن برای متخصصان این حوزه کاربردی خواهد بود.
عنوان فصلهای دوره آموزشی بیزاجی به شرح ذیل است:
- مدل سازی فرایند
- مبانی خودکارسازی یا اتوماسیون فرایند
- خودکارسازی یا اتوماسیون فرایند بخش ۱
- مدیریت وظایف (Task management) در بیزاجی
- کاربرد فرایند برای دانشورزان
- خودکارسازی یا اتوماسیون فرایند بخش ۲
- یکپارچه سازی و توسعه
- ایجاد دسترسی به بیزاجی
- مجوز دسترسیها در بیزاجی
آموزش کارگاهی پیاده سازی فرایند ( اتوماسیون فرایند ) در نرم افزار بیزاجی
1- کارگاه: درخواست مرخصی
مدل سازی فرایند اولین گام در اتوماسیون یک فرایند است. بیزاجی مدلر یک ابزار مدل سازی و مستندسازی فرایند کسب و کار است. مدل سازی شما را قادر میسازد تا با نمودار بصری، مدل و اسناد فرایندهای کسب و کار در صنعت استاندارد BPMN (مدل فرایند کسب و کار و Notation) آشنا شده و به مرور زمان بر روی آن تسلط پیدا نمایید. BPMN یک فرمت پذیرفته شده در سراسر جهان برای مدل سازی فرایند میباشد.
2- تعریف و مدلسازی فرآیند
با باز نمودن بیزاجی مدلر، یک POOL متشکل از یک لین نمایش داده میشود. برای انتخاب نام فرایند، میبایست بر روی POOL کلیک راست نموده و گزینه ویرایش متن را انتخاب نمایید. همچنین این تغییر نام در نمودار اصلی با دوبار کلیک نمودن بر روی نام نمودار نیز امکان پذیر است.
مطابق شکل زیر، برای ایجاد یک لین در یک POOL میبایست يه خط از پالت سمت چپ انتخاب و در POOL مورد نظر انداخته شود.
مطابق شکل زیر، برای انتخاب بیش از دو لین در یک POOL میبایست گزینه Milestone از پالت سمت چپ انتخاب و اضافه گردد. تغییر نام نیز با دو بار کلیک نمودن امکان پذیر است.
مطابق شکل زیر، برای اضافه نمودن اشکال به منظور شروع روند فرایند مورد نظر، میبایست رویداد «شروع» از پالت انتخاب شده و در موقعیت مورد نظر که میبایست در فرایند قرار داشته باشد اضافه گردد.
مطابق شکل زیر، اشکال انتخابی دارای منوی پای هستند که این امر اجازه میدهد تا انتخاب آسانتری از میان اشکال گنجانده شده در نمودار صورت بپذیرد و هنگام قرار گرفتن ماوس بر روی یک شکل نمایش داده میشود.
مطابق شکل زیر، تسک مورد نظر از منوی پای انتخاب شده و در مکان مناسب کنار استارت قرار میگیرد. تغییر نام تسک مورد نظر نیز با دو بار کلیک نمودن امکان پذیر است.
نکته مهم: همه گذارها میبایست به درستی به هم متصل باشند و همه اشکال انتخابی بایستی در داخل فازها و مناطق مناسب قرار بگیرند تا نقشه فرایند به درستی نمایش داده شود.
اشکال باقی مانده اضافه گردد تا نمودار شبیه به گردش زیر شود.
مطابق شکل زیر، با کلیک راست نمودن بر روی تسک مورد نظر و انتخاب گزینه task type این امکان وجود دارد تا نوع سرویسدهی تسک نیز انتخاب گردد.
مطابق شکل زیر، پرونده BPM ذخیره میگردد. این پرونده برای مستندات و تغییرات بعدی نیز در دسترس خواهد بود.
مطابق شکل زیر، یک بار در بیزاجی استودیو لازم است مدت زمان، قسمت HELP و شرح جریان و محتویات آن پیکربندی شود. در نتیجه بر روی نام فرایند کلیک راست نموده و گزینه Properties را انتخاب نمایید.
در این قسمت، شرح فرایند ثبت میشود: به طور مثال این فرایند کنترل درخواست تعطیلات کارکنان شرکت میباشد. در قسمت پایین پنجره مطابق شکل زیر مدت زمان تخمین زده میشود. همچنین حد پایین تر و حد بالایی زمانی نیز قابل تعریف بوده است. در نهایت زمانی که نکتههای فوق در سیستم ثبت شد، با کلیک نمودن در قسمت راست صفحه، صفحه Properties بسته میشود.
مطابق شکل زیر، بر روی فعالیت Register Leave Request کلیک راست نموده و گزینه Properties را انتخاب نمایید.
مطابق شکل زیر، توضیحات و یک متن راهنما را ثبت نمایید. متن راهنما به کاربر نهایی نمایش داده خواهد شد هنگامی که فعالیت در پورتال کار اجرا میشود.
توضیحات: این فعالیت اجازه میدهد تا کارمند اطلاعات و جزئیات vacation request را ثبت نماید.
متن راهنما: شامل تمام اطلاعات ثبت شده در vacation request میباشد.
حال بر روی گزینه Duration کلیک نموده و مدت زمان همانطور که در شکل زیر نشان داده شده است، را ثبت نمایید. سپس، در نهایت از صفحه Properties خارج شده تا کار در مرحله بعدی نمایش داده شود.
هنگامی که جزئیات فعالیت Register leave request در سیستم ثبت شده باشد، جزئیات زیر برای هر کاربر پیکربندی خواهد شد.
هنگامی که ثبت جزئیات پایان یافت، تغییرات را ذخیره نموده و از Process Modeler Suite خارج شوید.
مطابق شکل زیر، هنگامی کهProcess Modeler بسته شود، صفحه Bizagi Studio نمایش داده خواهد شد. برای طی کردن ادامه مسیر، میبایست تمام مراحل را به صورت کامل انجام دهید.
پروسه ایجاد دیتا مدل ادامه مییابد. تمام اطلاعات مربوط به درخواست مانند تاریخ، تعداد درخواست در روزهای کاری و روزهای در دسترس در موجودیت Vacation Request گروهبندی خواهد شد.
1) مطابق شکل زیر، به مرحله دوم از Process Wizard رفته و بر روی Model Data کلیک نمایید.
2) مطابق شکل زیر، پنجرهای نمایش داده خواهد شد که گزینه را از لیست Process Entity انتخاب نمایید.Process Entity نهادی است که به شما دسترسی به دیتا مدلها و نقطههای دیگر از فرایند را میدهد. در ادامه بر روی گزینه Ok کلیک نمایید.
3) مطابق شکل زیر، یک پنجره جدید برای طراحی دیتا مدلها نمایش داده خواهد شد که شامل Process Entity میباشد. ایجاد موجودیتها، ویژگیها و روابط را میتوان در این قسمت تکمیل نمود.
4) مطابق شکل زیر، بر روی موجودیت Vacation Request کلیک راست نموده و از لیست نمایش داده شده، گزینه Edit Attribute List را انتخاب نمایید.
5) در ادامه، پنجره Attribute List برای موجودیت Vacation Request نمایش داده میشود، با کلیک بر روی دکمه میتوان شروع به ایجاد نمودن ویژگیها نمود. برای هر ویژگی جدید، اطلاعات مطابق توضیحات ذیل تکمیل می گردد:
Display Name: این نامی است که به کاربر نهایی ارائه خواهد شد.
Name: این فیلد به صورت خودکار توسط سیستم پر خواهد شد و برای قواعد کسب و کار مورد استفاده قرار میگیرد.
Type: این نوع داده از نوع ویژگی میباشد.
Length: برای رشتهها اعمال میشود و تعیین مینماید که کاربران نهایی چقدر میتوانند در رشتهها تایپ نمایند.
6) لیست ویژگی برای Vacation Request، به صورت مصور مطابق تصویر زیر نمایش داده شده است.
7) پس از ایجاد نمودن ویژگیهای پایه، میبایست برای دیگر موجودیتهای مربوط نیز ویژگی ثبت نمایید.
موجودیت Reject Reason پارامتری است که میبایست در لیست ویژگیها ایجاد شود، مطابق تصویر فوق، گزینه New Entity را انتخاب نمایید. در پنجره جدید، صفحهای برای ایجاد نمودن یک موجودیت جدید با ویژگیهای مربوط به آن نمایش داده خواهد شد. موجودیت جدید با توجه به اطلاعات زیر تکمیل میشود:
Display Name: نام ویژگی مرتبط وارد میگردد که در فرم کاربر نهایی نمایش داده خواهد شد.
Type: نوع داده ثبت میشود.
کاربر میبایست تعریف نماید که entity’s values در تولید توسط کاربران نهایی از طریق پورتال کار مدیریت خواهد شد.
با انتخاب گزینه NEXT مطابق تصویر فوق، کار در مرحله بعدی نمایش داده خواهد شد.
8) مطابق شکل زیر، پنجره باز شده اجازه ایجاد ویژگیها را در سیستم به کاربر میدهد. این موجودیت با نام Reject reason بوده است که لیستی از دلایل رد یک درخواست را ذخیره خواهد نمود.
با انتخاب گزینه NEXT مطابق تصویر فوق، کار در مرحله بعدی نمایش داده خواهد شد.
9) مطابق شکل زیر، یک Display Attribute برای موجودیت تعریف میشود. Display Attribute یک ویژگی قابل نمایش است که برای موجودیت ایجاد شده و در پورتال کار نمایش داده خواهد شد. این ویژگی زمانی قابل نمایش است که به آن موجودیت ارجاع داده شود. در ادامه با انتخاب نمودن آن کار در مرحله بعدی نمایش داده خواهد شد.
با انتخاب گزینه NEXT مطابق تصویر فوق، کار در مرحله بعدی نمایش داده خواهد شد.
10) مطابق شکل زیر، یک پنجره به صورت خلاصه اطلاعات، نمایش داده خواهد شد و با انتخاب نمودن گزینه Finish به لیست موجودیت Vacation Request باز خواهید گشت.
11) مطابق شکل زیر، موجودیت Vacation Request نیز مربوط به یک user entity است. user entity، شناخته شده در Bizagi به عنوان WFUser به طور پیش فرض برای تمام پروژه ها ایجاد شده است و برای ذخیره تمام اطلاعات مربوط به کاربران نهایی استفاده میشود. در ادامه نیاز به ایجاد یک رابطه با موجودیت میباشد اما از آنجا در حال حاضر به طور پیش فرض ایجاد شده است، فقط نیاز به ایجاد ارتباط با آن وجود خواهد داشت.
با انتخاب نمودن گزینه “ADD” و انتخاب “Employee” مربوط با موجودیت سیستم، جریان کار مطابق شکل زیر ادامه مییابد. (WFUser مطابق شکل زیر پیدا خواهد شد)
12) برای مثال، این موجودیت برای ذخیره تمام اطلاعات مربوط به کارمندی که درخواست مرخصی میکند، استفاده شده است. این موجودیت را میتوان تحت سیستم موجودیتها یافت.
– Display Name: در این قسمت کلمه Employee درج گردد.
– Type: نوع دیتا ثبت شود. (Entity – System – WFUSER)
13) با انتخاب گزینه Next یک پنجره به صورت خلاصه، اطلاعات موجودیت Vacation Request را نمایش میدهد.
14) مطابق تصویر بالا، با انتخاب گزینه Finish دیتا مدل کامل شده است و به صورت گرافیکی مطابق تصویر ذیل نمایش داده میشود. (برای تغییر مکان موجودیتها، کافیست روی آن نگه داشته و به سمت جهت دلخواه حرکت نمود)
15) با کلیک راست نمودن بر روی موجودیت Vacation Request، گزینه Add Related Entities را انتخاب نمایید.
16) مطابق شکل زیر، دیاگرام نمایش داده شده کامل میباشد. در ادامه میبایست آن را ذخیره نموده و با خروج از آن کار در مرحله بعدی نمایش داده خواهد شد.
هنگامی که نمودار فرایند و دیتا مدل آماده هستند. در ادامه فرمهای مرتبط با هر یک از فعالیتهای انسانی فرایند ایجاد میشود. فرمها برای وارد کردن و نمایش اطلاعات مورد نیاز استفاده میشوند، به طوری که کاربران نهایی ممکن است با آن روند تعامل داشته باشند.
1-1- Activity: Register leave request
اولین فعالیت در فرایند Register Leave Request میباشد که میبایست شامل اطلاعات و موارد زیر باشد.
اکنون نشان داده میشود که چگونه یک فرم ایجاد میگردد. در ابتدا در منوی اصلی به مرحله سوم از Process Wizard وارد شده و Define Forms را باز نمایید. مراحل ایجاد فرم به شرح زیر است:
1) نقشه فرایند ایجاد شده در مراحل قبلی، نمایش داده شده که در آن فقط کارهای کاربر برای ایجاد فرم ها در دسترس هستند. وظایفی که هیچ فرم مرتبطی با آنها وجود ندارد، با علامت برجسته نمایش داده خواهند شد. با کلیک راست نمودن بر روی فرم مورد نظر (به طور مثال )، آن را انتخاب نموده تا موارد صفحه نمایش زیر ظاهر گردد:
2) مطابق تصویر زیر، با کلیک نمودن بر روی تب Controls مواردی از جمله گزینه Group نمایش داده میشود. در قدم اول میبایست گزینه Group، انتخاب شده و در صفحه اصلی انداخته شود تا کار در مرحله بعدی جریان یابد. (Drag and drop)
3) با دوبار کلیک نمودن بر روی آن و نوشتن Request information طبق تصویر ذیل و انتخاب دکمه کار در مرحله بعدی نمایش داده میشود.
4) مطابق تصویر زیر، با رفتن به زبانه Layout که شامل یک طرح بندی است، منوی ذیل قابل نمایش است. چیدمانها به توزیع اطلاعات کمک میکنند و آن را جذابتر میکنند. در ادامه با کشیدن و رها کردن یک طرح 50٪-50٪ و انتقال آن به Group ایجاد شده در مرحله قبل، طرح و قالب فرمها نمایش داده میشود.
5) با کلیک نمودن بر روی زبانه DATA که شامل ویژگیهایی در طرح بندی است، نمایش داده میشود. با کشیدن و رها کردن عناصر از دیتا مدل در قالب ایجاد شده فرمها شروع به شکل گیری خواهند کرد.
6) Request Date: با کشیدن و رها کردن این ویژگی در اولین قسمت از پنجره، اولین فیلد نمایش داده خواهد شد. این فیلد میبایست به صورت read only باشد. با کلیک بر روی فیلد مورد نظر و سپس کلیک بر روی آیکون دندهای در گوشه سمت راست بالا، صفحه نمایش داده میشود. با باز نمودن لیست کشویی Editable و انتخاب گزینه NO، فیلد مورد نظر به صورت read only نمایش داده میشود.
7) Employee: با کشیدن و رها کردن این ویژگی در دومین قسمت از پنجره مطابق تصویر ذیل، فیلد Employee قابل مشاهده است. این فیلد میبایست به صورت read only باشد. با باز نمودن لیست کشویی Editable و انتخاب گزینه NO، فیلد مورد نظر به صورت read only نمایش داده میشود.
8) مطابق تصویر زیر، ویژگی کارمند مربوط به موجودیت سیستم WFUSER است. بنابراین، لازم است با Display Attribute در ارتباط باشد. در زبانه BASIC با پیدا نمودن Display attribute، گزینه fullName را انتخاب نمایید.
9) با بازگشت به زبانه Data و کشیدن و رها کردن ویژگیهای مورد نظر از دیتا مدل، فرمها همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است، تکمیل خواهند شد.
10) تکمیل نمودن این فیلدها الزامی میباشد. همه آنها را با نگه داشتن کلید CTRL انتخاب نمایید. با انتخاب گزینه در لیست کشویی ، تکمیل نمودن این فیلدها در سیستم، الزامی میگردد.
11) پس از انجام موارد ذکر شده در متون بالا، با ذخیره نمودن فرمهای تکمیل شده به صفحه Process Wizard رفته تا کار در مرحله بعدی انجام گردد.
1-2- Activity: Verify available vacation days
از آنجا که این یک فعالیت خودکار است، هیچ فرمی نباید با آن مرتبط باشد. در مرحله 6 از فرایند مربوط (تعریف رابطه یکپارچه سازی) دیده خواهد شد که چگونه پیکربندی برای این تسک انجام شده است.
1-3- Activity: Approve leave request
1) در مرحله سوم ازProcess Wizard ، فعالیت Approve leave request را انتخاب نمایید. صفحه طراحی فرم ها باز خواهد شد.
بخش اول فرم دقیقا همان خواهد بود که قبلا طراحی شده است، بنابراین از گزینه Copy From برای کمک به طراحی سریعتر استفاده میشود. پنجره جدیدی که جریان فرایند را نمایش میدهد، باز خواهد شد. فعالیت Register leave request را انتخاب نموده و در نهایت گزینه Ok را انتخاب نمایید.
2) این اطلاعات دقیقاً به همان صورت که در فرم اصلی آمده، کپی شده است. برای ساخت کنترلها Start date، End dateو Business days requested به صورت read only، میبایست از لیست کشویی Editable گزینه انتخاب گردد. در ادامه با استفاده از کلید CRTL تمام فیلدها را انتخاب نموده و گزینه از لیست کشویی Editable را انتخاب نمایید.
3) مطابق تصویر ذیل، برای اضافه کردن یک گروه جدید زیر یکی از گروههای موجود میبایست به زبانه کنترلها رفته و گروه مورد نظر را انتخاب نموده و در زیر گروه موجود رها نمایید. همچنین قابلیت تغییر نام برای تصویب اطلاعات نیز وجود خواهد داشت. برای اضافه نمودن فیلدها در گروه ایجاد شده، در ابتدا میبایست نام Group ایجاد شده به نام Approval Information تغییر مییابد.
4) فیلدهایی که میبایست در Group ایجاد شده نمایش داده شود، طبق موارد ذیل تکمیل خواهند شد.
– Available days: گزینه قابل ویرایش میبایست بر روی False تنظیم باشد.
– Approved: تنظیم از زمان اغاز درخواست مورد نیاز به صورت الزامی است.
– Reject reason
– Rejection comments
– Employee´s Supervisor: ویژگی کارمند را در دیتا مدل پیدا نمایید. کشیدن و رها کردن ویژگی fullName مطابق تصویر زیر از دادهها به فرم از اقدامات مورد نیاز است. این موارد فقط بایستی به صورت read only خوانده شود. تغییر نام صفحه نمایش نیز با دوبار کلیک کردن بر روی آن و تایپ نمودن آن امکان پذیر است.
5) پس از اتمام فرم بر روی دکمه ذخیره کلیک نموده و با بستن فرم کار در مرحله بعدی نمایش داده میشود.
1-4- Activity: Register vacation leave
ایجاد فرم Register vacation leave که شامل اطلاعات از فرم سرپرست بوده تنها به صورت read-only نمایش داده میشود و شامل کنترلهایی است که میبایست توسط دستیار منابع انسانی تکمیل گردد.
1) در مرحله سوم از Process Wizard، فعالیت Register vacation leave را انتخاب نمایید. مطابق تصویر ذیل، تمام اطلاعات فعالیتهای مذکور که شامل فعالیتهای Register leave request و Approve leave request میشود به صورت read only در این بخش نمایش داده میشود. به همین جهت میبایست به قسمت رفته و از صفحه نشان داده شده، فعالیت Approve leave request را انتخاب نمایید. با انتخاب نمودن گزینه Ok، فرمهای تسک انتخاب شده در صفحه جدید نمایش داده میشود.
2) در ادامه مطابق تصویر ذیل، در قسمت Properties برای تمام کنترلها گزینه not editable را انتخاب نمایید.
3) با کشیدن و رها کردن یک گروه (یافت شده در زبانه کنترل) در پایین فرم، گروه جدیدی برای تشکیل فرم ساخته میشود. نام آن نیز به Register leave request تغییر نام پیدا نماید.
سپس مطابق تصویر ذیل، از تب یک طرحبندی 50٪-50٪ را کشیده و در گروه تشکیل شده جدید رها نموده تا کار در مرحله بعدی جریان پیدا نماید.
4) مطابق تصویر ذیل، به تب دیتا وارد شده و ویژگیهای Administrative task date و Payroll code را کشیده و در گروه جدید رها نموده تا فرم جدید ساخته شود. پر نمودن هر دو فیلد ذکر شده به صورت اجباری بوده است. در نهایت تغییرات جدید را ذخیره نموده و از آن خارج شوید.
1-5- Activity: Inform reject reason
مطابق تصویر ذیل، با کلیک نمودن بر روی فعالیت Inform Reject Reason، در صفحه نمایش داده شده یک بار دیگر، از از گزینه استفاده نموده تا اطلاعات فرم Approve leave request کپی گردد. در این قسمت نیز گزینه Editable برای تمام فیلدها بر روی گزینه No تنطیم گردد.
در نهایت، بر روی گزینه ذخیره کلیک نموده و فرم مورد نظر به صورت کامل بسته گردد. فلش سبز رنگ از قسمت بالای سمت راست انتخاب گردد تا صفحه Process Wizard نمایش داده شود.
گام بعدی در Process Wizard تعریف قوانین کسب و کار است که نقش کنترل روند را بر عهده دارد. اولین قوانینی که تکمیل میشوند به عنوان قوانین انتقال شناخته میشوند. این قوانین شرایط و وضعیت را ارزیابی میکنند و برای ادامه جریان فرایند تصمیم گیری مینمایند. این قوانین به درست یا غلط بودن Gateway ها مرتبط بوده و به آن بر میگردد.
به طور مثال ایجاد قوانین کسب و کار برای دروازه Leave request approved?: مسیر این دروازه به این صورت بوده است که درخواست مورد تایید باشد، گردش فرایند از مسیر فعالیت Register vacation leave ادامه مییابد. در صورتی که درخواست مورد تایید نباشد، گردش فرایند از مسیر فعالیت Inform reject reason ادامه مییابد.
2-1- Transition Conditions
1) مطابق تصویر زیر، برای ایجاد یک قانون کسب و کار میبایست به مرحله چهارم در Process Wizard وارد شده و در آن عبارت انتخاب گردد تا کار در مرحله بعدی جریان یابد.
2) با انجام مراحل طبق توضیحات بالا، Rule editor نمایش داده خواهد شد و انتقالهایی که هیچ قاعده کسب و کاری مرتبطی برایشان نوشته نشده به صورت برجسته نمایش داده خواهد شد.
3) انتقالی که نام آن Yes است و به فعالیت Register vacation leave میرسد را به وسیله کلیک نمودن بر روی آن انتخاب نموده و در ادامه سه گزینه برای طی کردن یک مسیر ارائه خواهد شد که به شرح زیر است:
– Always: وقتی در بیزاجی این مسیر انتخاب شود، همیشه این مسیر برای نادیده گرفتن دیگر توالی جریانهای فرایند طی خواهد شد.
– Else: در بیزاجی این مسیر انتخاب میشود، هنگامی که هیچ مسیر دیگری معتبر نیست. (با انتخاب این مسیر همیشه یک sequence flow وجود خواهد داشت)
– Based on the result of an expression: زمانی در بیزاجی این مسیر استفاده میشود که بیزاجی ارزیابی خواهد کرد که آیا فرایند مسیر انتخاب شده را طی کند یا خیر.
4) مطابق تصویر زیر، گزینه Based on the result of an expression انتخاب گردد.
در ادامه، فهرستی از اطلاعات سیستم و عباراتی که قبلا ایجاد شدهاند نمایش داده خواهند شد. از آنجا که هیچ عبارتی وجود ندارد، به منظور ادامه یافتن مسیر بر روی گزینه NEW کلیک نمایید.
5) Boolean Expression editor نمایش داده خواهد شد. از بخش دیتا مدل ویژگی Approved را کشیده و در قسمت مشخص شده طبق تصویر زیر رها نموده و در نهایت گزینه OK را انتخاب نمایید. (جاهای خالی مطابق تصویر زیر تکمیل میشود)
6) انتقالی که نام آن No است و به فعالیت Inform Reject Reason میرسد را به وسیله کلیک نمودن بر روی آن انتخاب نموده، صفحهای مطابق تصویر زیر نمایش داده میشود. گزینه را از بین گزینههای موجود انتخاب نموده و در نهایت گزینه OK را انتخاب نمایید.
7) با کلیک نمودن بر روی فلش سبز رنگ در قسمت بالایی صفحه، به Process Wizard برگشته تا کار تا نهایی شدن ادامه یابد.
راهی برای تکمیل شدن قوانین به صورت خودکار در زمینههای Request date و Employee میباشد که در ادامه به صورت کامل توضیح داده خواهد شد. این قوانین در اولین فعالیت فرایند ایجاد خواهد شد؛ شامل یک عبارتی است که تاریخ درخواست را تعیین مینماید و برای فرد مورد نظر ذخیره خواهد نمود. (به عنوان مثال کارمند)
1) مطابق تصویر زیر، برای ایجاد نمودن این قوانین بایستی به مرحله چهارم در Process Wizard وارد شده و در آن عبارت انتخاب گردد تا کار در مرحله بعدی جریان یابد.
2) در صفحه جدید، فعالیتهای که امکان اضافه کردن اقدامات را داشته باشند، نمایش داده میشوند. در ادامه فعالیت Register leave request را مطابق تصویر ذیل انتخاب نموده و مراحل لازم به ترتیب انجام میگردد تا گردش کار تا نهایی شدن ادامه یابد.
3) مطابق تصویر ذیل، در صفحه Activity Actions گزینه On Enter انتخاب گردد. سپس آیکون را انتخاب نموده و از میان گزینههای موجود، گزینه را انتخاب نمایید.
4) مطابق تصویر ذیل، در این صفحه عباراتی که قبلاً ایجاد شدهاند، نمایش داده خواهند شد. بنابراین بر روی گزینه NEW کلیک نموده تا کار در مرحله بعدی جریان یابد.
5) مطابق تصویر ذیل، Expression editor نمایش داده خواهد شد. با تکمیل نمودن Display Name و Description، اجازه شناسایی عبارت برای استفاده بعدی در سیستم به شما داده میشود.
6) در ادامه بر روی علامت مطابق تصویر ذیل، کلیک راست نموده و گزینه Add Expression را انتخاب نمایید. عبارتApplicant and Date را در بخش ثبت نموده و در نهایت گزینه OK را انتخاب نمایید.
7) در ادامه مطابق تصویر ذیل، بر روی ماژول ایجاد شده کلیک راست نموده و گزینه Properties را انتخاب نمایید.
8) در ادامه مطابق تصویر زیر، صفحه نمایش داده میشود. بر روی کلیک نموده و از لیست گزینه Employee را نیز انتخاب نموده و در نهایت گزینه OK را انتخاب نمایید.
9) شاخصه کارمند به Expression اضافه شده است. حالا یک علامت مساوی (=) را وارد نموده و سپس زبانه Function را انتخاب نمایید. در لیست کشویی گزینه Case creator user را انتخاب نموده و پس از نمایش لیست گزینهها از منوی گزینه User Id of the case creator را انتخاب نموده و در نهایت گزینه OK را انتخاب نمایید.
10) اولین واگذاری تمام شده است؛ user کارمند ساخته شده است. هم اکنون Request date تعیین میگردد. از Expression editor نمایش داده شده، بر روی دیتا مدل کلیک نموده و از لیست ویژگیها، شاخصه Request date را نیز انتخاب نموده و در نهایت گزینه OK را انتخاب نمایید.
11) ویژگی Request date به Expression اضافه شده است. حالا یک علامت مساوی (=) را وارد نموده و سپس زبانه Function را انتخاب نمایید. به سمت رده Date & time حرکت نموده و تابع Today را انتخاب نموده و در نهایت گزینه OK را انتخاب نمایید.
12) بر روی دکمه Ok کلیک نموده تا موارد انجام شده ذخیره گردد. همچنین قواعد را ذخیره نموده و با بستن فعالیت Actions editor و با کلیک نمودن بر روی فلش سبز رنگ سمت راست در بالای صفحه به Process Wizard برگشته تا کار تا نهایی شدن ادامه یابد.
resources assignment مرحله بسیار مهمی درون بیزاجی میباشد. responsible resources برای هر یک از فعالیت های فرایند در این مرحله تعریف شده است.
بیزاجی رابطهای را که بین کارکنان مختلف بر اساس متغیرهایی که آنها را مشخص و متفاوت میکنند، وجود دارد را شناسایی مینماید. با تشکر از این عملکرد، Bizagi فعالیت های هوشمندانه را به اعضای مختلف شرکتها اختصاص میدهد.
در قدم اول میبایست assignment مناسبی برای هر یک از فعالیتهای فرایندی تعریف شود؛ در قدم بعد، پیکربندی آن در بیزاجی تکمیل خواهد شد:
1) دسترسی به فرایند vacation request یک فرایند داخلی است که میبایست برای همه کارکنان سازمان در دسترس باشد. به این ترتیب، اولین فعالیت میبایست هميشه براي هر کاربری که پرونده رو ايجاد مینماید در دسترس قرار گرفته باشد.
2) سرپرست کارمند همیشه فعالیت Approve leave request را تکمیل خواهد نمود.
3) کاربری که درخواست را ارسال یا ایجاد کرده همیشه فعالیت Inform Reject Reason را تکمیل خواهد نمود. (دلیل رد توسط سرپرست تکمیل میشود اما به درخواست کننده اختصاص داده شده است)
4) فعالیت Inform Reject Reason میبایست همییشه به کسی که پرونده را ارسال یا ایجاد کرده است اختصاص داده شود.
5) دستیار منابع انسانی همیشه مسئول فعالیت Register vacation leave خواهد بود.
در ادامه مطابق تصویر زیر، برای پیکربندی تخصیصهای نام برده شده به مرحله پنجم Process Wizard وارد شده تا گردش کار تا نهایی شدن ادامه یابد.
مطابق تصویر زیر، فعالیتهایی که در سیستم توسط یک مجری پیکربندی نشده است، در گردش کار فرایند به صورت برجسته ( ) نمایش داده میشوند.
2-1- Activity: Register leave request
این فعالیت میبایست به ایجاد کننده پرونده اختصاص داده شود؛ این یک قابلیت پیش فرض است که بیزاجی فراهم نموده است، بنابراین الزامی برای ایجاد assignment برای آن وجود نخواهد داشت.
2-2- Activity: Approve leave request
1) مطابق تصویر زیر، هنگامی که در نمودار، فعالیتی را با کلیک کردن بر روی آن انتخاب کنید، پنجره Performers assignment نمایش داده خواهد شد.
2) از تصویر نمایش داده شده، با کلیک کردن بر روی ، عبارت نمایش داده خواهد شد.
3) با کلیک نمودن بر روی ، در پنجره جدید سرپرست به عنوان مجری انتخاب خواهد شد. در قسمت گزینه User Id را انتخاب نموده و سپس عبارت Expression را انتخاب نمایید.
4) با انتخاب (+) در لیست کشویی لیست expressions مطابق تصویر زیر در سیستم نمایش داده خواهد شد.
5) گزینه را انتخاب نموده و پس از آن بر روی دکمه Ok کلیک نمایید. این دستورالعمل به طور خودکار سرپرست ایجاد کننده را به وظیفه دوم اختصاص میدهد.
Expression میبایست مطابق تصویر ذیل باشد:
6) بر روی گزینه Ok کلیک نموده تا وضعیت مجری در حالات بیان شده به صورت کامل ذخیره گردد.
2-3- Activity: Register vacation leave
1) حال مراحل 1 و 2 که در فعالیت Approve leave request انجام شده بود را دوباره در این مرحله تکرار نمایید. این وظیفه توسط یک کارمند در بخش منابع انسانی و در موقعیت دستيار منابع انساني انجام میشود.
2) مطابق تصویر زیر، از آنجا که هیچ موقعیتی ایجاد نشده، شروع به ایجاد یک موقعیت نمایید: در اولین لیست کشویی، گزینه Position را انتخاب نموده، در ادامه یک لیست کشویی جدید در سمت راست فعال میشود و نمایش داده خواهد شد.
3) با انتخاب نمودن در جای خالی ایجاد شده، عبارتHuman Resources Assistant را درج نموده و پس از آن بر روی گزینه کلیک نمایید. در ادامه بر روی گزینه Ok در پنجره کلیک نموده تا تمام تخصیصها در سیستم ذخیره شود.