تکالیف ساختاری
قانون برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران در تاریخ 13/04/1403 توسط رئیس مجلس شورای اسلامی به سرپرست ریاست جمهوری برای اجرا در سالهای 1403 تا 1407 ابلاغ شده است. این قانون، تکالیف و احکام مختلفی را برای دستگاههای اجرایی تعیین نموده که یکی از تکالیف مهم در آن، موضوعات مربوط به ساختار سازمانی و تشکیلات دستگاههای اجرایی است. برایناساس، در این مقاله به بررسی جامع تکالیف ساختاری دستگاههای اجرایی برگرفته از متن قانون برنامه هفتم پیشرفت پرداخته شده است. اگر در مورد ساختار سازمانی اطلاعات کافی ندارید پیشنهاد میشود تا از مقاله ای که آماده کرده ام دیدن کنید.
تکالیف ساختاری دستگاههای اجرایی در قانون برنامه هفتم پیشرفت
بهطور کلی در متن قانون برنامه هفتم پیشرفت، تعداد 23 تکلیف ساختاری وجود دارد که دستگاههای مربوط موظف به اجرای موارد مربوط هستند.
ماده | موضوع | مسئول اجرا | همکار | تأیید | تصویب | مدت |
ماده 33
بند ث |
بازطراحی ساختار سازمانی، وظایف و اختیارات سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) و مؤسسات تحقیقاتی و پژوهشی وزارت جهاد کشاورزی | وزارت جهاد کشاورزی | سازمان اداری و استخدامی کشور | ـــــ | شورای عالی اداری | ــــ |
ماده 38
بند الف |
تهیه برنامه اصلاح ساختار بخش آب کشور و اساسنامههای شرکتهای زیرمجموعه از طریق ادغام یا انحلال | وزارت نیرو | ـــــ | سازمان اداری و استخدامی کشور | هیئت وزیران | 2 سال |
ماده 43
بند الف |
اصلاح ساختار اداری و سازمانی ستادی، شرکتها و سازمانهای زیرمجموعه در حوزه برق، گاز و نفت و ارائه گزارش به مجلس | وزارت نیرو/
وزارت نفت |
سازمان برنامه و بودجه کشور | شورای عالی اداری | ـــــ | 1 سال |
ماده 43
بند پ |
تغییر وضعیت مرکز نظام ایمنی هستهای کشور وابسته به سازمان انرژی اتمی ایران بهصورت یک مؤسسه دولتی با شخصیت مستقل و تهیه اساسنامه آن | سازمان انرژی
اتمی ایران |
سازمان اداری و استخدامی کشور | ـــــ | هیئت وزیران | 1 سال |
ماده 51
بند الف جزء 1 |
تغییر «سازمان امور عشایر ایران» به «سازمان پیشرفت و آبادانی روستاها و امور عشایری»
واحدهای استانی آن نیز مشمول همین حکم میباشند. |
وزارت جهاد کشاورزی | ـــــ | ـــــ | ـــــ | 2 سال |
ماده 66
بند ب |
طراحی ساختار و تدوین اساسنامه صندوق توسعه شبکه تار (فیبر) نوری | سازمان تنظیم مقررات و
ارتباطات رادیویی |
ـــــ | ـــــ | ـــــ | ـــــ |
ماده 75
بند الف |
بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور: تهیه طرح اصلاح رویکردها، رویهها، روشها و مأموریت، ساختار، وظایف و تشکیلات دستگاههای فرهنگی که به نحوی از انحا از بودجههای عمومی بهطور مسـتقیم و یا غیرمستقیم استفاده میکنند. | وزارت فرهنگ و ارشاد
اسلامی/ سازمان اداری و استخدامی کشور |
دستگاههای فرهنگی ذیربط | هماهنگی و ارائه نظر:
دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی/ مرکز مدیریت حوزههای علمیه |
مراجع ذیصلاح | 2 سال |
ماده 80
بند ث |
تهیه مقررات و سازوکارهای اجرایی برنامه اشتغال بانوان بههمراه تعیین وظایف و کارکردهای هر یک از دستگاههای اجرایی | وزارت تعاون، کار و
رفاه اجتماعی |
سازمان اداری و استخدامی کشور/
معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری |
ـــــ | هیئت وزیران | 1 سال |
ماده 81
بند الف |
اقدام قانونی برای بازآرایی و ارتقای ساختار و تشکیلات حوزه زنان و خانواده مشتملبر ساختار معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و ساختار مشاوران امور زنان و
خانوادِه دستگاههای اجرایی و ارائه گزارش به مجلس |
معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری | ـــــ | ـــــ | ـــــ | گزارش 6 ماهه |
ماده 85
بند ت |
توسعه و ارتقای ساختار مراکز فوریتهای اجتماعی | دستگاههای اجرایی ذیربط | ـــــ | ـــــ | ـــــ | ـــــ |
ماده 86
بند الف |
تهیه ساختار، وظایف و اختیارات سازمان ملی مهاجرت | وزارت کشور | ـــــ | هماهنگی و ارائه نظر:
دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی |
مجلس شورای اسالمی | ـــــ |
ماده 91
بند الف |
بازنگری ساختار و تشکیلات اداری وزارت آموزش و پرورش | وزارت آموزش و
پرورش |
ـــــ | سازمان اداری و
استخدامی کشور |
هیئت وزیران | 1 سال |
ماده 104 | ارائه گزارش سنجههای عملکردی اصلاح نظام اداری به مجلس | سازمان اداری و
استخدامی کشور |
ـــــ | ـــــ | ـــــ | گزارش سالانه |
ماده 105
بند الف |
بازطراحی ساختار سازمانی؛ با شرایط زیر:
* هر سال، حداقل به میزان ۵% از واحدهای سازمانی کاهش یابد. * برنامه، فعالیتها و وظایف خارج از مأموریتهای ذاتی دستگاههای اجرایی و تشکیلات موازی و غیرضرور شناسایی و حذف شود. * هرگونه توسعه کمّی خدمات دستگاههای اجرایی به نسبت خدمات ارائهشده در سال ۱۴۰۲ صرفاً به استناد مواد (۱۳)، (۱۴) و (۱۵) قانون مدیریت خدمات کشوری، از طریق خرید خدمات از بخش غیردولتی … انجام میشود. * ایجاد هرگونه دستگاه اجرایی توسط دولت بجز از طریق ادغام یا تجمیع ممنوع است. |
دستگاههای اجرایی | ـــــ | سازمان اداری و
استخدامی کشور |
ـــــ | 3 سال |
ماده 105
بند الف |
ارائه گزارش عملکرد اجرای بند الف ماده 105 به تفکیک دستگاههای اجرایی به رئیس جمهور و مجلس | سازمان اداری و
استخدامی کشور |
ـــــ | ـــــ | ـــــ | گزارش فصلی |
ماده 105
بند الف جزء 1 |
شناسایی و پیشنهاد حذف برنامه، فعالیتها و وظایف خارج از مأموریتهای ذاتی دستگاههای اجرایی و تشکیلات موازی
و غیرضرور |
سازمان اداری و
استخدامی کشور |
ـــــ | شورای عالی اداری | ـــــ | 1 سال |
ماده 105
بندهای الف جزءهای 3 و 3-1 و 3-2 و 3-3 و 4-3 |
· انتقال امور حاکمیتی از شرکتهای دولتی به دستگاه ذیربط با رعایت قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی
· انتقال امور تصدیگری غیرحاکمیتی که امکان خرید خدمات آن وجود دارد، به بخش خصوصی · انتقال آن دسته از تصدیهای قابل واگذاری به استانها و شهرستانها با رویکرد امکان اتخاذ تصمیمات بهینه محلی · شناسایی و انتقال آن دسته از تصدیهای قابل واگذاری از لحاظ قانونی و اجرایی به شهرداریها با رویکرد مدیریت یکپارچه شهری و تقویت نقش خطمشیگذاری، هماهنگی، تسهیلگری و نظارتی دولت |
دستگاههای اجرایی | سازمان اداری و استخدامی کشور | ـــــ | شورای عالی اداری | 1 سال |
ماده 105
بند ب |
ادغام شوراهای با وظایف مشابه یا متداخل، بجز شوراهایی که به موجب قانون اساسی، اذن مقام معظم رهبری و یا به موجب قانون ایجاد شدهاند و ارائه گزارش به مجلس | سازمان اداری و استخدامی کشور | مراجع ذیربط | ـــــ | شورای عالی اداری | گزارش سالانه |
ماده 107
بند ب |
ایجاد معاونت یا مرکز یا سازمان «نوآوری، هوشمندسازی و امنیت» متناسب با مأموریت هر یک از دستگاههای اجرایی کشور؛ ز محل تجمیع مأموریت، ساختار و نیروی انسانی واحدهای فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی، مرکز نوسازی و تحول اداری، مراکز تحقیق و توسعه و عناوین مشابه | سازمان اداری و استخدامی کشور | دستگاههای اجرایی | ـــــ | ـــــ | 1 سال |
ماده 107
بند ب |
تهیه آییننامه اجرایی بند ب ماده 107 مشتملبر شرح وظایف و ساختار تشکیلاتی و عزل و نصب مدیران و نحوه نظارت | سازمان اداری و استخدامی کشور | وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات | ـــــ | هیئت وزیران | ـــــ |
اساسنامههایی که طبق قانون برنامه هفتم پیشرفت میبایست تدوین و تصویب شود به شرح زیر است:
- ماده 8 – بند پ) شرکت مدیریت داراییهای شبکه بانکی
- ماده 8 – بند چ) بانکهای توسعهای بخشی
- ماده 38 بند الف) شرکتهای زیرمجموعه در حوزه ساختار بخش آب کشور از طریق ادغام یا انحلال
- ماده 43 بند پ) مؤسسه دولتی ایجادشده برای اجرای وظایف مرکز نظام ایمنی هستهای کشور
- ماده 46 – بند الف) سازمان بهینهسازی و مدیریت راهبردی انرژی
- ماده 48 – بند ح) صندوق حمايت از سرمايه گذاری صنايع كوچك
- ماده 65 – بند ث) شرکت ارتباطات بینالملل
- ماده 66 بند ب) صندوق توسعه شبکه تار (فیبر) نوری
- ماده 71 – بند چ) سازمان غذا و دارو
- ماده 85 – بند الف) سازمان امور اجتماعی کشور
تعریف دستگاه اجرایی در قانون برنامه هفتم پیشرفت:
مطابق با ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری، دستگاه اجرایي شامل كليه وزارتخانهها، مؤسسات دولتي، مؤسسات يا نهادهاي عمومي غيردولتي، شركتهاي دولتي و كليه دستگاههايي كه شمول قانون بر آنها مستلزم ذكر و يا تصريح نام است از قبيل شركت ملي نفت ايران، سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران، بانك مركزي، بانكها و بيمههاي دولتي، ميشود.
از طرفی، دستگاه اجرایی براساس بند «پ» ماده 1 قانون برنامه هفتم پیشرفت، شامل وزارتخانهها، مؤسسات دولتی زیرمجموعه قوه مجریه و شرکتهای دولتی موضوع ماده (۴) قانون محاسبات عمومی کشور و موضوع ماده ۴ قانون مدیریت خدمات کشوری میشود. پیشنهاد میشود مقاله استراتژی و ساختار سازمانی را مطالعه کنید.
براین اساس، «مؤسسات يا نهادهاي عمومي غيردولتي» در قانون برنامه هفتم پیشرفت، دستگاه اجرایی محسوب نشده و تکالیفی که در قانون برعهده دستگاههای اجرایی گذاشته شده است، مؤسسات يا نهادهاي عمومي غيردولتي موظف به اجرای آنها نیستند. |