تفاوت BPM, BPMS, BPMS چیست؟
تفاوت BPM, BPMS,IBPMS چیست؟

تفاوت BPM, BPMS, BPMS چیست؟

فهرست مطالب :

تفاوت bpm و bpms و bpmn

آیا مفهوم BPM،  BPMN  و BPMS را می‌‌دانید؟ در این مقاله از وبسایت آموزشی و خدماتی حوزه کسب و کار eBPM به بررسی دقیق تفاوت bpmn bpm bpms میپردازیم. با ما همراه شوید تا بیشتر درباره هر کدام  از این اصطلاحات بدانید!

آیا با مفاهیم BPM، BPMN و BPMS آشنایی دارید؟ با خواندن این مقاله که به بررسی کلی و جامع این مفاهیم می پردازد، شما با نحوه‌ی کاربرد آنها آشنا خواهید شد و درک بهتری از تفاوت بین bpms و bpmn و bpm خواهید داشت.

اگر در زمینه کسب و کار و مدیریت فرآیند یا همان مدیریت فرایندهای کسب‌وکار (مدیریت فرایندهای سازمانی) فعالیت دارید، احتمالاً با مخفف‌ اصلاحات و واژه‌هایی مانند BPM، BPMN  و BPMS آشنا هستید. اما آیا واقعاً مفهوم و تفاوت  آن‌ها را می‌دانید؟

توانایی تفکیک و تمایز آنها از اهمیت بسیاری برخوردار است تا بتوانید به توسعه استراتژی کسب و کار موثری بپردازید و به بهبود فرایند کسب و کار خود برسید. این مقاله تفاوت مدلسازی فرایند و مدیریت فرایند کسب و کار و سیستم مدیریت فرایند کسب و کار   به شما بررسی مختصری از معنای هر یک از این اصطلاحات و نحوه استفاده از آنها را ارائه می‌دهد. اما در ابتدا، باید مفاهیم اساسی مدیریت فرآیند را درک کرده و بیشتر در مورد ABPMP، که انجمنی بین‌المللی از حرفه‌ای‌های مدیریت فرآیند کسب و کار است، آگاه شوید. امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت ببرید!

ABPMP چیست؟

در حوزه مدیریت، اغلب مشاهده می‌شود که افراد حرفه‌ای مدیریتی، دانش کافی درباره BPM، BPMN و BPMS و کاربردهای آنها ندارند. این مخفف‌ها شبیه به یکدیگر هستند. اما در واقع، معانی آن‌ها بسیار متفاوت است. بیایید این اصطلاحات را بررسی کنیم:

ABPMP چیست؟

قبل از اینکه به جزئیات بیشتری درباره این مفاهیم بپردازیم، ابتدا باید با یک سازمان حرفه‌ای که مسئول ترویج BPM  (مدیریت فرآیند کسب و کار) است، آشنا شوید. این سازمان به نام ABPMP(انجمن حرفه‌ای مدیریت فرآیندهای کسب و کار)شناخته می‌شود. ABPMP توسط حرفه‌ای‌های BPM به وجود آمده و اداره می‌شود. این سازمان در سال ۲۰۰۳ در ایالات متحده با هدف بررسی تکامل مفاهیم و روش‌های مدیریت فرآیند کسب و کار، تأسیس شده است.   

 ABPMP(انجمن حرفه‌ای مدیریت فرآیندهای کسب و کار)در سال ۲۰۱۰ محبوب شد و به تمام قاره‌ها گسترش یافت و در همان سال به یک سازمان جهانی تبدیل شد. این انجمن مسئول هدایت حرفه‌ای‌ها و گسترش مفهوم و کاربرد BPM، BPMN و BPMS در سازمان‌ها است و نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌کند.

تفاوت bpm با bpms و bpmn

BPM چیست؟ قبل از بحث درباره تفاوت بین BPM، BPMN و BPMS، بهتر است که ابتدا درباره BPM توضیح دهیم. به طور خلاصه، BPM مخفف اصطلاحی است که به مدیریت فرآیندهای کسب و کار اشاره دارد. این مفهوم از تلفیق مدیریت کسب و کار با تکنیک‌ها و ابزارهای مختلف به وجود آمده است. بنابراین، BPM شامل فناوری‌های مختلفی می‌شود که هدف آن شناسایی، تجزیه و تحلیل کسب و کار  و بهینه‌سازی فرآیندهای مختلف در سازمان‌هاست.

بنابراین، مدیریت فرآیندهای کسب و کار یک موضوع مدیریتی است که با همسوکردن و انطباق استراتژی‌ها، فناوری و اهداف شرکت با نیازهای مشتریان، از طریق تمرکز کامل بر فرآیندها، انجام می‌شود. BPM رویکردی است که عملکرد کسب و کار را تصویرسازی می‌کند و از مرزهای ساختارهای عملیاتی شرکت فراتر می‌رود. این شامل همه فعالیت‌های مورد نیاز برای ارائه محصول یا خدمات، همیشه با تمرکز بر روی مشتری به عنوان محور اصلی فرآیند است.

BPM اگر برای کسب و کار شما اهدافی چون: افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها، جلوگیری از هدررفت یا اشتباهات در تولید، ایجاد ارزش بیشتر برای مشتریان، کاهش قوانین ( قوانین کسب و کار ) و دستورالعمل های دست‌وپاگیر داخلی و سایر اهداف استراتژیک را داشته باشد، می‌تواند مفید باشد. از طرف دیگر، با BPM، ضروری است که چرخه بهبود پیوسته را درک کنید. به عبارت دیگر، باید در نظر داشت که بهینه‌سازی فرآیندها به صورت خطی نیست و چرخه‌ای است که مراحل زیر را دنبال می‌کند:

  1. طراحی
  2. مدل‌سازی
  3. اجرا (انجام دادن آنچه در مرحله طراحی/مدل‌سازی برنامه‌ریزی شده است)
  4. نظارت و کنترل نتایج از طریق شاخص‌های عملکرد کلیدی (KPI)
  5. بهینه‌سازی (مدل‌سازی جدید و غیره)

یک کسب و کار با رویکرد فرآیندی، ساختار عملیاتی سنتی شرکت‌ها را ندارد و به‌جای آن، تمام بخش‌ها را یکپارچه می‌سازد. در این رویکرد، هر بخش به‌صورت مجزا اهداف خود را دنبال نمی‌کند؛ بلکه همه بخش‌ها با هم هماهنگ شده و همکاری می‌کنند. همچنین، هر کارمند در این نوع کسب و کار به‌منظور تکمیل فرآیندهایی که با اهداف استراتژیک جهانی شرکت هماهنگ شده‌اند، فعالیت می‌کند.

هر بخش از سازمان، وظایف خاص خود را در حین یک فرآیند دارد که باید انجام دهد. در این چرخه، اولویت اصلی یافتن و حل مشکلات است تا کسب و کار بهبود یابد و ارزش بیشتری برای مشتریان ایجاد شود. برای درک بهتر مراحل BPM، بیشتر بیاموزید. اکنون باید بدانیم که چگونه می‌توانیم BPM را در یک شرکت عملی کنیم؟ در اینجا، عبارات اختصاری BPMN و BPMS به کمک ما می‌آیند. بیایید درباره آنها بیشتر بدانیم!

BPMN چیست؟ این عبارت، مخفف Business Process Modeling and Notation است. در واقع، BPMN یک مجموعه از نمادها یا آیکون‌هایی است که استفاده از آنها باعث استانداردسازی و بهبود درک عناصر فرآیندها از طریق نمایش گرافیکی می‌شود. به طور کلی، BPMN یک زبان مدل‌سازی بصری است که از نمادها برای نمایش جریان‌های فرآیند در سازمان‌ها استفاده می‌شود و باعث استانداردسازی و قابل فهم شدن این جریان‌ها توسط اعضای مختلف سازمان می‌شود.

تفاوت bpmn با bpms و bpm

BPMN مدلسازی فرایند کسب و کار چیست ؟ BPMN، مجموعه‌ای از نمادها و نمایش‌های گرافیکی است که باهم تمام جریان فرآیند، فعالیت‌ها، رویدادها، گیت‌ها، اتصالات و عناصر دیگر را نشان می‌دهد. بنابراین، اگرچه عموماً به عنوان روش‌شناسی BPMN شناخته می‌شود، اما در واقع یک نمادگذاری است و نه یک روش‌شناسی.

 توسط OMG (گروه مدیریت اشیاء)، سازمانی که استانداردهای سیستم‌های اطلاعاتی را تعیین می‌کند، پشتیبانی می‌شود. برای درک بیشتر یک خرید آنلاین به عنوان مثال، می‌توانید مراحل زیر را ببینید:

۱. مشتری یک تی‌شرت را آنلاین خریداری می‌کند.

۲. شرکت خرید و پرداخت را ثبت می‌کند.

۳. شرکت تی‌شرت را تولید می‌کند.

۴. تی‌شرت بسته‌بندی می‌شود.

۵. شرکت ارسال را تأیید می‌کند.

  1. خرید تکمیل می‌شود.

با استفاده ازBPMN، همان فرآیند به صورت ساده به شرح زیر نمایش داده می‌شود:

تفاوت bpmn با bpms و bpm

تفاوت bpms با bpmn و bpm

BPMS چیست؟ BPMSیا سیستم مدیریت فرآیند کسب و کار، نرم‌افزاری است که در تمام مراحل مدیریت فرآیند کسب و کار مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ از نقشه‌کشی و اتوماسیون تا اجرا و نظارت بر فرآیندها.

فناوری اطلاعات با ارائه حمایت و سازماندهی مناسب، فرآیندهای پیچیده را به منظور افزایش کارایی و سرعت فعالیت‌های شرکت، هم در سطح استراتژیک و هم در سطح عملیاتی، مدیریت کرده و بهبود می‌بخشد.

با استفاده از نرم‌افزار، شرکت‌ها می‌توانند تمامی فرآیندهای خود را نقشه‌برداری و اتوماسیون کنند، به گونه‌ای که فرآیندها برای همه اعضای درگیر در وظایف، شفاف‌تر و در دسترس‌تر باشند. این اقدامات باعث:

  • کنترل کردن فرآیندها از آغاز تا انتها
  • شناسایی نقاط مسدودیت
  • اولویت‌بندی فرآیندها بر اساس نیازهایشان
  • دست یافتن به مقیاس بزرگی با استفاده از نرم‌افزارهای اتوماسیون
  • تعیین اهداف و شاخص‌های عملکرد (KPIs)
  • تعیین استانداردهای کیفیت
  • تولید گزارش‌ها، نمودارها و داده‌های پیشرفته به صورت لحظه‌ای
  • اتصال جریان کار در بخش‌ها و سیستم‌های مختلف
  • افزایش سرعت در تصمیم‌گیری‌ها
  • ایجاد پروتوتایپ‌ها و تست راهکارها (زمان به بازار)

و انجام بسیاری از اقدامات دیگر می شود.

برای رسیدن به نتایج موردنظر که در بالا ذکر شد، لازم است که به طور کامل از نرم‌افزار مدیریت فرآیند کسب و کار استفاده کنید. شما نباید خود را فقط به مدل‌سازی و مستندسازی محدود کنید، بلکه باید اتوماسیون را نیز در فرآیندهای کسب و کار خود بگنجانید. درباره اتوماسیون فرآیندها و مزایای آن بیشتر بیاموزید.

ارتباط بین bpms و bpmn

بین BPMN و BPMS چه ارتباطی وجود دارد؟ BPMN به عنوان نمایش مدل‌سازی فرآیندها در BPMS استفاده می‌شود تا فرآیندها را به‌طور اتوماتیک اجرا کرده و برای همه افراد درگیر قابل فهم کند؛ تا جایی که امکان استفاده از نشانه‌گذاری در هر مرحله از BPM را برای پشتیبانی از چرخه بهبود مستمر فراهم می‌کند. 

به عبارت دیگر، می‌توانید از BPMN در  BPMS در زمانی استفاده کنید که می‌خواهید:

  • فرآیندها را با کمک حداقلی از یک حرفه‌ای IT به طور اتوماتیک اجرا کنید.
  • فرآیندها را از ابتدا تا انتها مدل‌سازی و توصیف کنید.
  • پس از شناسایی نقاط مسدودیتی، فرآیندها را تغییر دهید.
  • قوانین جدید کسب و کار را به فرآیندها اضافه کنید و ….

در سامانه مدیریت فرآیندهای کسب وکار، حتی می‌توانید افراد مسئول هر فرآیند را تعیین کنید تا کنترل و مدیریت اجرایی را حفظ کنید. چرا باید در شرکت خود از BPM، BPMN و BPMS استفاده کنید؟ اکثر شرکت‌ها امروزه به صورت عمودی و براساس بخش‌هایی مانند انبارداری، بازاریابی، مالی و غیره، بر اساس تخصص‌ها و مهارت‌های حرفه‌ای کارشناسان تقسیم بندی شده‌اند.

این اثر طبیعی شروع یک کسب و کار جدید است، اما با گذشت زمان، این تقسیمات می‌توانند باعث ایجاد نویز ارتباطی بین بخش‌ها شوند. در نتیجه، هر تیم شروع به اتخاذ دیدگاه‌ها و اهداف متفاوت خود می‌کند و مدیریت کسب و کار به طور کلی پراکنده و از هم پاشیده می‌شود که می‌تواند باعث افزایش دشواری در دستیابی به اهداف استراتژیک شود. در یک سازمان متمرکز بر فرآیند، شاخص‌ها بر اساس مشارکت بخش‌ها در هر فرآیند مشخص می‌شوند، نه بر اساس اهداف هر بخش.

تمرکز در اینجا بر عملکرد فرآیندها است، نه بر بخش‌(دپارتمان). هر یک از این بخش‌ها ممکن است سیستم‌های تخصصی خود را داشته باشند؛ مانند سیستم‌های BPMSکه امکان یکپارچه‌سازی و ادغام آن‌ها در یک محیط فناوری ابر یکسان وجود دارد. با اجرا، بازطراحی و نظارت بر فرآیندها، می‌توانید نقاط ضعف کسب‌وکار را شناسایی کرده و به طور دقیق‌تر بر آن‌ها کار کنید.

نتیجه این است که کسب و کار به سمت مشتریان خود گرایش پیدا می‌کند (کسب و کار معطوف به مشتری) که می‌تواند منجر به کسب مزیت‌های رقابتی و دستیابی به سودهای بیشتر شود. چه گام‌هایی باید برای اعمال BPM برداشته شود؟ کسانی که می‌خواهند در مورد BPM، BPMN و BPMS بیشتر بدانند، باید به این نکته توجه کنند که بهتر است به BPM CBOK®، یک راهنمای مدیریت فرآیندهای کسب و کار که توسط ABPMP ایجاد، حفظ و بازاریابی شده است دسترسی پیدا کنند.

استفاده از CBOK امکان بهتری برای درک دقیقتر رشته مدیریت فرآیند فراهم می‌کند و این امر به شما اجازه می‌دهد تا با شروع به اجرای آن در شرکت خود، از این علم بهره‌برداری کنید. همه حرفه‌ای‌هایی که می‌خواهند در شرکت‌های خود (و در فرآیندهای خود) به تحول دیجیتالی دست پیدا کنند، باید بدانند چگونه یک پلتفرم BPMS را انتخاب کنند که نیازهای کسب و کار آن‌ها را برآورده سازد.

هر شرکت، با توجه به اهداف و استراتژی‌های خاص خود، مدل‌های عملیاتی متفاوتی را دنبال می‌کند. بنابراین، انتخاب پلتفرمی که بتواند راه‌حل‌های متناسب و یکپارچه برای مدیریت ارائه دهد، بسیار حیاتی است. آیا تفاوت بین BPM، BPMN، و BPMS برایتان مشس شد یا نه ؟ برای کسب اطلاعات بیشنر میتوانید یا مشاوران ما در ارتباط باشید

eBPM در شبکه های اجتماعی