10 گواهینامه مدیریت فرایند کسب و کار سال 2024
گواهینامه مدیریت فرایند کسب و کار

10 گواهینامه مدیریت فرایند کسب و کار سال 2024

فهرست مطالب :

10 گواهینامه برتر مدیریت فرآیند کسب و کار برای سال 2024

اگر شما هم در حوزه مدیریت فرآیندهای کسب و کار ( BPM ) فعالیت دارید حتما در مورد انواع گواهینامه‌های مدیریت فرآیند کسب و کار شنیده‌اید. در این مقاله از وبسایت آموزشی مشاوره کسب و کار eBPM در این زمینه صحبت می‌کنیم و پس از خواندن این مقاله به این موضوع پی خواهید برد که گواهینامه BPM چیست و مهمترین آن‌ها کدامند و چه کاربردی خواهند داشت.

گواهینامه‌های BPM می‌توانند مهارت‌های شما در مدیریت فرآیند کسب و کار را بهبود بخشند( مقاله بهبود و بهینه‌سازی فرایند در سازمان را مطالعه کنید) و به شما کمک کنند دانش تخصصی مورد نیاز خود برای انجام بهتر کارتان را کسب کنید.

اگر می‌خواهید در شغل خود پیشرفت کنید، باید اطلاعات کافی در مورد این گواهینامه‌ها داشته باشید.

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد صنعت فناوری این است که  به مدرک دانشگاهی نیاز ندارد و به متخصصانی که به صورت خودآموز آموزش دیده‌اند، فرصت می‌دهد تا پیشرفت کنند. بسیاری از رهبران این صنعت، مانند بیل گیتس، استیو جابز و مارک زاکربرگ، تحصیلات دانشگاهی خود را کامل نکردند، و بسیاری از برنامه نویسان برتر، مانند جان کارمک، خودآموخته هستند.

با وجود این، وجه مشترک همه این افراد، به جز نداشتن مدرک، این است که همه آن‌ها کسب و کار خود را راه اندازی کردند. برای افرادی که روحیه کارآفرینی ندارند، ممکن است برای یافتن شغل در یک سازمان معتبر، تحصیلات دانشگاهی بیشتری لازم باشد. بنابراین گواهینامه‌های صنعت می‌توانند جایگزین مناسبی برای تحصیلات دانشگاهی باشند. گواهینامه‌های مناسب، خواه چه موقعیت‌هایی در حوزه امنیت، مدیریت فناوری اطلاعات یا مدیریت فرآیند کسب و کار باشد، می‌توانند به شما در یافتن شغل کمک کنند.

علاوه بر این، گواهینامه BPM می‌تواند منجر به افزایش درآمد تا 20 درصد متخصصان شود. درآمد یک متخصص گواهینامه BPM به طور متوسط در محدوده 108000 دلار است، در حالی که حقوق یک متخصص فاقد گواهینامه به طور متوسط در محدوده 90000 دلار می‌گنجد.

دلایل اصلی چهارگانه برای شرکت در یک برنامه گواهینامه عبارتند از:

1.اعتبار: گواهینامه از یک مدرسه، برنامه آموزشی یا دوره معتبر، تخصص شما را اثبات می‌کند اعتبار می‌دهد و نشان دهنده تعهد شما به شغل است. گواهینامه‌های برتر از مدارس معتبر، تأیید می‌کنند که شما مهارت‌های لازم و صحیح برای موفقیت در زمینه صنعت خاصی که آموزش دیده و تحصیل کرده‌اید را دارید.

2. بازارپذیری: داشتن گواهینامه در یک زمینه خاص می تواند به شما کمک کند تا در میان سایر متقاضیان شغلی متمایز شوید. حتی اگر فردی خودآموخته باشید و دانش زیادی داشته باشید، کارفرمایان معمولاً ترجیح می‌دهند افرادی را استخدام کنند که گواهینامه‌های معتبری در زمینه کاری خود داشته باشند. به عنوان مثال، یک کارفرما طبیعتا کسی که گواهینامه تخصص امنیت سیستم‌های اطلاعات را دارد، جذب می‌کند.

3. به روز ماندن: فناوری همیشه در حال تغییر است، بنابراین بسیاری از برنامه‌ها نیاز دارند که گواهینامه خود را به طور سالانه یا منظم تمدید کنند. یادگیری فناوری‌های جدید، ارزش‌تان را برای کارفرما بالا می‌برد و شما را از سایر متقاضیان شغلی متمایز می‌کند.

4.افزایش پتانسیل درآمد: متخصصان دارای گواهینامه BPM، به طور متوسط 20 درصد بیشتر از متخصصان فاقد گواهینامه درآمد دارند.‌

گواهینامه BPM چیست؟

برای درک بهتر از گواهینامه مدیریت فرایند کسب و کار باید به این موضوع اشاره کنیم که مدیریت فرآیند کسب و کار روش‌هایی را برای شناسایی(کشف)، طراحی(مدل‌سازی)، بررسی(تجزیه و تحلیل فرایندهای کسب و کار در سازمان)، اندازه‌گیری، بهبود و بهینه‌سازی استراتژی و فرآیندهای کسب و کار ارائه می‌دهد. 

مدیریت فرآیند کسب و کار فرآیندی جامع‌تر و پیچیده‌تر از مدیریت ساده تکالیف و پروژه‌ها است. یعنی، مدیریت وظیفه یا پروژه بر انجام تکالیف فردی تمرکز دارد، در حالی که مدیریت فرآیند کسب و کار کل روند کار را از ابتدا تا انتها بررسی می‌کند. مدیریت پروژه به پروژه‌های یکباره اشاره دارد، در حالی که BPM به فرآیندهای تکرارشونده و قابل استفاده در پروژه‌های مختلف توجه دارد که می‌توان آن‌ها را با توجه به نیازها تنظیم و اصلاح کرد.

بسیاری از سازمان‌ها دوره‌ها و گواهینامه‌های مدیریت فرآیند کسب و کار (BPM) را ارائه می‌دهند، اما روش‌های آموزشی آن‌ها متفاوت است زیرا استاندارد صنعتی خاصی وجود ندارد. بهترین روش این است که دوره‌ها و گواهینامه‌های ارائه شده توسط بزرگترین انجمن‌ها مانند موسسه BPM و انجمن مدیریت فرآیند کسب و کار حرفه‌ای (ABPMP) بین‌المللی را بررسی کنید.

صدور گواهینامه BPM همچنین به کارفرمایان کمک می‌کند تا شرح وظایف شغلی را مشخص کنند، متقاضیان را ارزیابی کنند، عملکرد کارکنان را بررسی کنند و به کارکنان انگیزه دهند تا مهارت‌ها و دانش خود را بهبود بخشند.

معرفی دوره‌های گواهینامه مدیریت فرآیند کسب و کار

10 برنامه‌ گواهینامه‌ها شامل مواد آموزشی کلاس‌های آنلاین و آموزش خصوصی در مراکز آموزشی محلی هستند. آزمون‌ها نیز به صورت آنلاین و حضوری برگزار می‌شوند. اکثر کلاس‌ها ویدیو را بر حسب تقاضا (VOD) ارائه می‌دهند تا بتوانید دروس را با سرعت خود دانلود و تماشا کنید.

دوره بین المللی انجمن مدیریت فرآیند کسب و کار حرفه‌ای (ABPMP International)

جزئیات دوره یا دوره‌های ارائه شده: دوره بین‌المللی انجمن مدیریت فرآیند کسب و کار حرفه‌ای (ABPMP International) گواهینامه‌های زیر را ارائه می‌دهد:

    گواهینامه همکار فرآیند کسب و کار (CBPA)

    گواهینامه حرفه‌ای فرآیند کسب و کار (CBPP)

    گواهینامه رهبر فرآیند کسب و کار (CBPL)

چه کسی باید این دوره را بگذراند: هر کسی که می‌خواهد در موقعیت شغلی مدیریت فرآیند کسب و کار(BPM) مشغول به کار شود.

    نیازمندی‌ها:

  • : CBPA 1250ساعت تجربه کاری مستند در زمینه مربوط به فرآیند کسب و کار یا مدرک دانشگاهی چهار ساله معتبر، تکمیل درخواست، قبولی در آزمون و امضای کد اخلاق ABPMP.
  • : CBPP تا 10 سال سابقه کار در فرآیندهای کسب و کار، 6 ماه اعتبار برای سایر گواهینامه‌ها، تکمیل درخواست و قبولی در آزمون.
  • : CBPL 10سال سابقه کار در فرآیندهای کسب و کار، 5 سال مدیریت پروژه تحول کسب و کار، گواهینامه CBPP و 6 ماه اعتبار برای سایر گواهینامه‌ها، تکمیل درخواست و قبولی در آزمون.

کمربندهای شش سیگما(Six Sigma)

جزئیات دوره/دوره‌های ارائه شده: گواهینامه‌ها سطوح مختلف مهارت در شش سیگما(Six Sigma)  را تأیید می‌کنند، که با کمربندهای رنگی سبک رزمی با وظایف مختلف رتبه‌بندی می شوند. آن‌ها به شرح زیر هستند:

  • استاد کمربند سیاه: کمربندهای سیاه و سبز را آموزش و مربیگری می‌کند.
  • کمربند سیاه: پروژه‌های حل مسئله را رهبری می‌کند، تیم‌های پروژه را آموزش و مربیگری می‌کند.
  • کمربند قهوه‌ای: کمربند قهوه‌ای به طور سنتی در شش سیگما(Six Sigma) استفاده نمی‌شود و توسط اکثر سازمان‌ها یا سازمان‌های معتبر شناخته نمی‌شود. با این حال، برخی از سازمان‌ها ممکن است فردی را چنانچه آن‌ها یک کمربند سبز داشته باشند و امتحان گواهینامه Black Belt را قبول کرده باشند اما یک پروژه Six Sigma دوم را تکمیل نکرده باشند  به عنوان یک کمربند قهوه‌ای طبقه‌بندی کنند.
  • کمربند سبز: در جمع‌آوری داده و تجزیه و تحلیل برای پروژه‌های کمربند سیاه کمک می‌کند.
  • کمربند زرد: به عنوان عضوی از تیم پروژه شرکت می‌کند.
  • کمربند سفید: سطح مبتدی است. می‌تواند در تیم‌های حل مسئله محلی کار کند که پروژه‌های کلی را پشتیبانی می‌کنند اما ممکن نیست بخشی از یک تیم پروژه Six Sigma باشد.

چه کسی باید این دوره را بگذراند (مخاطب دوره): این دوره برای افرادی مناسب است که می‌خواهند در سازمان خود به بهبود عملکرد، کاهش خطاها، بهبود انطباق و کسب موقعیت‌های مدیریتی کمک کنند.

الزامات: شرکت در آزمون آنلاین یا حضوری که توسط شورای گواهینامه شش سیگما(Six Sigma)  برگزار می‌شود و کسب حداقل نمره 70 درصد.

دوره آموزشی ITIL4 Foundation

جزئیات دوره/دوره‌های ارائه شده: دوره ITIL Foundation، گواهینامه‌های متخصصITIL، استراتژیست ITIL، رهبریITIL و کارشناسی ارشد ITIL را ارائه می‌دهد.

چه کسی باید این دوره را بگذراند (مخاطب دوره): این دوره برای افراد حرفه‌ای که در یک سازمان یا در کنار یک بخش فناوری اطلاعات (IT) که از چارچوب ITIL استفاده می‌کنند، کار می‌کنند، مناسب است. این دوره همچنین برای افرادی که می‌خواهند درباره ITIL بیشتر بدانند، افرادی که در حوزه فناوری اطلاعات (IT) کار نمی‌کنند و می‌خواهند ITIL را یاد بگیرند و افرادی که مایل به دریافت گواهینامه مدیریت خدمات فناوری اطلاعات (ITSM) هستند، مناسب است.

الزامات: گذراندن دوره آموزشی 17 ساعته در سه هفته.

گواهینامه حرفه ای تجزیه و تحلیل کسب و کار (CBAP)

جزئیات دوره/دوره‌های ارائه شده: دوره آموزشی صدور گواهینامه CBAP شامل 13 درس آنلاین است که می‌توانید به سرعت آن‌ها را بگذرانید.

چه کسی باید این دوره را بگذراند (مخاطب دوره): چه کسی باید این دوره را بگذراند: الزامات: داشتن 7500 ساعت تجربه کاری تجزیه و تحلیل کسب و کار در 10 سال گذشته، که 900 ساعت از آن باید در چهار حوزه دانش از شش حوزه دانش بدنه دانش تجزیه و تحلیل کسب و کار (BABOK) Guide Version 3 باشد. همچنین باید حداقل 35 ساعت توسعه حرفه‌ای در چهار سال گذشته داشته باشید و باید دو مرجع ارائه دهید.

گواهینامه حرفه ای فناوری اطلاعات (CITP)

جزئیات دوره/دوره‌های ارائه شده: برنامه آموزشی CITP 20 ساعت توسعه حرفه‌ای مستمر را ارائه می‌دهد، نیمی از آن‌ها فعالیت‌های یادگیری ساختار یافته هستند که توسط انجمن ملی هیئت‌های حسابداری ایالتی یا مقام قانونی دولتی تأیید شده‌اند؛ تا نیمی می‌تواند غیرساختاری یا غیرسنتی باشد.

چه کسی باید این دوره را بگذراند (مخاطب دوره): این دوره برای حسابداران رسمی گواهی شده (CPA) که به دنبال پیوند بین کسب و کار و فناوری و به دنبال آموزش و تجربه در زمینه تضمین فناوری اطلاعات، ریسک، امنیت و حریم خصوصی، تجزیه و تحلیل و فناوری هستند، مناسب است.

الزامات: مجوز CPA معتبر و عضویت در AICPA. شما باید حداقل 1000 ساعت تجربه کار در پروژه های IT در پنج سال گذشته داشته باشید و 75 ساعت دوره‌های توسعه حرفه‌ای مستمر را بگذرانید.

آزمون CITP یک آزمون چهار ساعته رایانه‌ای است که از سوالات چند گزینه‌ای تشکیل شده است. هزینه ثبت نام در آزمون برای اعضای AICPA 400 دلار و برای غیراعضا 500 دلار است.

گواهینامه مالک محصول اسکرام (CSPO)

جزئیات دوره/دوره‌های ارائه شده: این دوره دو روزه (CSPO)به دانشجویان می‌آموزد که چگونه تیم خود را برای ساخت محصولات موفق به سرعت و چابکی هدایت کنند و در عین حال رضایت مشتری را ایجاد کنند.

چه کسی باید این دوره را بگذراند (مخاطب دوره): این دوره برای مالکان محصولی که می‌خواهند تصمیم بگیرند که یک تیم چابک باید چه محصول یا خدماتی را در آینده ارائه دهد تا بهترین ارزش را برای مشتری داشته باشد، مناسب است.

الزامات: این دوره، چهار تا هشت ساعت در روز در طی یک دوره دو تا سه روزه، بسته به گواهینامه، به همراه یک دوره آنلاین تعاملی زنده برگزار می‌شود. هزینه دوره بسته به نوع گواهینامه متفاوت و از حدود 299 دلار تا 1800 دلار تا دسامبر 2023 متغیر است.

گواهینامه حسابدار مدیریت (CMA)

جزئیات دوره/دوره‌های ارائه شده: این دوره دو قسمتی به شما می‌آموزد که چگونه معنای اعداد مالی را درک کنید و از آن‌ها برای تصمیم‌گیری‌های تجاری هوشمندانه استفاده کنید. امتحان CMA در دو بخش برگزار می‌شود و برای هر بخش، توصیه می‌شود که 150 تا 170 ساعت مطالعه انجام شود. این مطالعات شامل موضوعاتی مانند برنامه ریزی و بودجه‌بندی، تحلیل عملکرد و مدیریت، تصمیمات سرمایه گذاری و گزارشگری مالی است.

چه کسی باید این دوره را بگذراند (مخاطب دوره): اگر یک حسابدار هستید و می‌خواهید درک عمیق تری از مالی کسب کنید، این دوره برای شما مناسب است. این دوره همچنین برای حسابدارانی که می‌خواهند خارج از ایالات متحده کار کنند مفید است، زیرا گواهینامه CMA دارای اعتبار جهانی است.

الزامات: امتحان CMA شامل دو بخش است که هر کدام 12 شایستگی را پوشش می‌دهد. به طور معمول، تکمیل هر دو بخش 12 تا 18 ماه طول می‌کشد، اما تا سه سال فرصت دارید تا هر دو بخش را پاس کنید.

دوره آموزشی مستر کلاس مهارت های رهبری تیم (Team Leadership Skills Masterclass)

جزئیات دوره/دوره‌های ارائه شده: دوره آموزشی Masterclass مهارت‌های رهبری تیم، شامل 12 ماژول است که جنبه‌های مختلف مدیریت تیم و رهبری را مانند: تأثیرگذاری بر اعضای تیم، ایجاد تیم و آموزش آن‌ها پوشش می‌دهد.

چه کسی باید این دوره را بگذراند (مخاطب دوره): این دوره برای مدیران جدید و تازه‌کار که می‌خواهند مهارت‌های رهبری تیم خود را توسعه دهند، مناسب است.

الزامات: تماشای 19 ساعت ویدیو بر حسب تقاضا(VOD). دانشجویان باید تجربه اولیه مدیریتی، دسترسی به اینترنت برای دوره‌ها و تمایل به اختصاص و صرف وقت خود برای مطالعه دوره را داشته باشند.

دوره مدیریت عملیات: عملیات و سازمان

جزئیات دوره/دوره‌های ارائه شده: این دوره شامل هشت مقاله در مورد اصول و مفاهیم مدیریت عملیات در سازمان‌های تولیدی و خدماتی است. همچنین مجموعه‌ای از سخنرانی‌های قابل دانلود را شامل می‌شود که می‌توانید در هر زمان و مکانی به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

چه کسی باید این دوره را بگذراند (مخاطب دوره): این دوره برای افرادی که می‌خواهند درک عملی از عملکرد عملیات در یک سازمان خدماتی یا تولیدی کسب کنند، مناسب است. این دوره همچنین برای افرادی که مایل به آشنایی با مفاهیم مدیریت عملیات هستند مفید است.

الزامات: 28سخنرانی قابل دانلود که بیش از دو ساعت طول می‌کشد.

دوره مهارت‌های تغییر مدیریت فرآیند کسب و کار ناب

جزئیات دوره/دوره‌های ارائه شده: این دوره به متخصصان کمک می‌کند تا اصول و مفاهیم مدیریت فرایند کسب و کار ناب را یاد بگیرند و چگونه فرایندهای کسب و کار خود را بهینه کنند. این دوره برای مدیرانی که می‌خواهند هدررفت را در سازمان خود کاهش دهند و کارایی را بهبود بخشند، مناسب است. 

چه کسی باید این دوره را بگذراند(مخاطب دوره): مدیرانی که به دنبال کاهش هدررفت و بهبود بهره‌وری در پروژه‌های خود هستند.

الزامات: این دوره شامل پنج بخش، 20 سخنرانی و حدود دو ساعت و 25 دقیقه زمان است.

eBPM در شبکه های اجتماعی