تفاوت پروژه و فرآیند چیست ؟ بررسی کامل تفاوت و شباهت ها
تصویر تفاوت پروژه و فرایند

تفاوت پروژه و فرآیند چیست ؟ بررسی کامل تفاوت و شباهت ها

فهرست مطالب :

پروژه چيست؟

«پروژه يک تلاش موقت براي ايجاد يک محصول، سرويس يا نتيجه منحصر به فرد است.»


تعريف پروژه در eBPM

در تعريف پروژه لازم است دو نکته زير مد نظر قرار بگیرد:
  • موقتي است و شروع و پايان ‌تعريف ‌شده دارد.
  • منحصر به فرد است و تعهدي جديد در يک زمينه جديد محسوب مي‌شود.

 


ويژگي‌هاي پروژه چیست

رويه، محصول يا سرويسي است که قبلاً وجود نداشته و مي خواهد ارزش‌هاي جديدي ايجاد کند.

  • يک‌هدف براي دستيابي دارد و زماني يک پروژه را می‌توان پايان يافته مي‌دانست که آن هدف محقق گردد.
  • به سيستم‌ها و ساز و کارهاي جديد نياز دارد.
  • عملکرد، هزينه و زمان آن نامعلوم است.
  • وقتي که براي بار اول مورد استفاده قرار مي گيرد، ريسک بالاتري دارد.

 


مثال پروژه 

استقرار نرم افزار مالی برای سهولت انجام فعالیت‌های حوزه مالی که شروع و پایان مشخصی دارد، یک پروژه محسوب می‌گردد.

فرايند چيست؟

فرآيند، عبارت است از انجام مداوم فعاليت‌هايي که منجر به توليد نتايج مي‌شود و ارائه سرويس‌هايي که به ماندگاري کسب و کار کمک مي‌کنند. فرآيندها مراحل سازمان يافته‌اي دارند. طبيعتاً فرآيند‌ها دائمي هستند و شامل تمام نقش هاي يک کسب و کار عادي مي‌شوند. به بیان دیگر فرآیند مجموعه‌ای از یک سری فعالیت‌های مرتبط با هم که که در هر مرحله با مصرف یک یا چند منبع ورودی‌ها را به خروجی‌ها تبدیل می‌نماید این خروجی‌هابه عنوان ورودی‌ها ی سایر فرآیندها ارائه می‌گردد تا درنهایت به نتیجه نهایی یا یک هدف مشخص دست یابد.

( پیشنهاد میشود تا مقاله های اتوماسیون فرایند و آموزش نصب نرم افزار ویژوال پارادایم و نرم افزار های اداری را مطالعه فرمایید )


تفاوت سیستم با فرایند


تعريف فرايند

فرايند‌ها، تکرار شونده و ادامه‌دار هستند. مي‌توان گفت هر فرايند ورودي‌ها و خروجي‌هاي مشخصي دارد و به صورت يک چرخه مدوّن از عمليات اجرايي هستند.


ويژگيهاي فرآيند

  • به منظور ماندگاري کسب و کار مراحل، محصولات يا سرويس‌ها تکرار مي‌شوند.
  • داراي ‌اهداف چندگانه‌ هستند و اين اهداف دائماً وضع مي‌شوند.
  •  عملکرد، هزينه و زمان آن مشخص است.
  • از سيستم‌هايي که قبلاً ايجاد شده‌، استفاده مي‌شود.
  • در فرآيندها، در درجه اول وضع موجود حفظ مي‌شود و در مراحل بعد اقدامات براي پيشرفت کار انجام مي‌شود.
  •  فرآيندها تغییری ايجاد نمي‌کنند، اما براي نگهداري و پايداري سيستم ضروري هستند.
  • فرآيند‌ها براي پشتيباني روزانه کسب و کار، مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

 


مثال فرایند

برای نمونه، محاسبه و پردازش حقوق و دستمزد که شامل فعالیت‌هایی از قبیل محاسبه مزایا، کسورات، بررسی ساعات تردد، محاسبه بیمه، مالیات و غیره است و این فعالیت‌ها بر اساس برنامه زمانی مرتبی بین واحدهای منابع انسانی و مالی در گردش هستند، یک فرایند محسوب می‌شود.
 

 

مدیریت فرایند

رویکردی مدیریتی است که فرایند کسب‌وکار را به‌ عنوان دارایی تلقی می‌کند. بدین منظور، کسب‌وکار باید به تحلیل، طراحی، کنترل و بهبود مستمر فرایندهای کسب‌وکار بپردازد.
 اگر کسب و کار به دنبال بهینه‌سازی و بهبود فرایند هست، این امر می‌تواند طی یک ابتکار عمل و از طریق یک پروژه محقق گردد. یک پروژه یک ابتکار موقت با یک زمان شروع و پایان نهایی تعریف شده، همراه با یک دامنه و منابع مشخص است.
ایجاد این تغییرات به یک پروژه با حمایت مالی، منابع، یک برنامه روشن و یک رویکرد منظم برای اجرای و مدیریت نیاز دارد. این رویکرد شامل مدیریت پروژه است، یعنی استفاده از دانش و منابع برای توسعه دامنه و برنامه پروژه که اقدامات لازم را انجام داده و نیازهای ذینفعان را برآورده سازد.
 
 

مدیریت فرآیند کسب و کار چیست ؟


 

فرایند مدیریت پروژه

مدیریت پروژه خود یک گروه فرآیند تعریف شده و تکرار شونده است. این روش و فرایند روشنی برای مدیریت و اجرای تغییرات در سازمان است.
در نهایت، مدیریت پروژه خود شامل فرآیندهایی است. مدیریت صحیح پروژه با استفاده از اصول و رویه مشخص برای مدیریت تغییرات سازمانی و ابتکارات جدید به نتیجه‌گیری موفقیت‌آمیز می‌انجامد. این فقط یک فرایند بسیار خاص و با دقت طراحی شده است که به منظور تکرار و اجرای هر زمان که کسب و کار شما در حال ایجاد یک تغییر اساسی و انجام کار جدید است برای اولین بار طراحی شده است. فرایند اجرای آن تغییرات ، مدیریت پروژه نامیده می‌شود و هر تغییر باید به عنوان یک پروژه مدیریت شود.

شباهت‌ پروژه و فرايند

  • توسط نيروي انساني انجام مي‌شوند.
  • نياز به برنامه‌ريزي، کنترل و اجرا دارند.
  • محدوديت منابع دارند.

تفاوت پروژه و فرايند

  • فرايند يک جريان مداوم است، اما پروژه يک تلاش موقت محسوب مي‌شود.
  •  فرايند يک کار تکراري است، اما پروژه يک کار جديد است.
  •  فرايند داراي خروجي تکرار شونده است، اما پروژه خروجي منحصر به فرد دارد.
  • در فرايند وقتي به يک هدف مي ‌رسيم اهداف جديد برمي گزينيم، اما پروژه با رسيدن به هدف پايان مي‌پذيرد.

 


پروژه در مقابل فرایند

درک لیدو، نویسنده و استاد، پروژه‌ها و فرایندها را به روشی آسان تعریف کرده است. لیدو در کتاب خود با عنوان Startup Leadership، می‌گوید که پروژه‌ها کارهایی هستند که قبلاً هرگز انجام نداده‌اید، در حالی که فرایندها کارهایی هستند که مرتباً انجام می‌دهیم. یک پروژه در مورد ایجاد مسئله جدید یا اجرای یک تغییر است، در حالی که فرایندی برای ایجاد ارزش با انجام مکرر یک کار در نظر گرفته شده است.

در یک پروژه، ذینفعان که وظیفه و منابع خود را به همراه توافق تیم پروژه می توانند تغییر دهند اهداف و برنامه ها تغییر می‌کنند. فرآیندها گردش کار وضع موجود است و آنها فقط با برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری قابل تغییر هستند. در عمل، برای هر فرایند موثر در کسب و کار، یک پروژه به منظور بهبود یا تغییر آن فرایند لازم است.


جمع‌بندی تفاوت پروژه و فرايند

در بحث تفاوت پروژه و فرايند می‌توان به این نکته اشاره کرد که پروژه‌ها برای ایجاد تغییر در نظر گرفته شده‌اند. در مقابل، فرایندها برای مقاومت در برابر تغییر طراحی شده‌اند زیرا آنها یک گردش کار قابل تکرار را ایجاد می‌کنند که همیشه باید دنبال شود و به طور مستمر با تکنیک‌های مدیریت فرایند و در صورت لزوم طی پروژه‌ای بهبود یا بازطراحی گردد.

eBPM در شبکه های اجتماعی